JOLANDA’S BLOG

ACTIEF LUISTEREN
NAAR JE COLLEGA’S

Wat doet een actieve luisteraar?
Wil je echt horen wat je collega te vertellen heeft?
Luisteren is belangrijker dan praten. Knoop dat maar in je oren!

Actief luisteren naar je collega’s

Wat doet een actieve luisteraar?

Luisteren is iets anders dan meteen klaar staan met jouw oordeel, direct een mening of advies over
iets hebben of tal van aannames doen. Ken jij ook die mensen die het gesprek direct overnemen of
aannames doen zonder écht te luisteren en vragen te stellen. Te vaak worden de emoties
overgeslagen en het verhaal rationeel beantwoordt.
We hebben niet voor niets twee oren gekregen en maar één mond. Luisteren is belangrijker dan
praten. Door actief te luisteren ontvang je veel informatie. En zeker in deze tijd van hybride werken.
Door je bewust te zijn van de kwaliteit van je aandacht, je intentie in gesprekken en je
waarnemingen, kun je verbinding maken met jezelf en je collega.

Wil je echt horen wat je collega te vertellen heeft?

Wees dan oprecht geïnteresseerd en vooral nieuwsgierig naar het verhaal van je collega. Wil je het
verhaal achter het verhaal begrijpen? Laat af en toe stiltes vallen, hoe ongemakkelijk ook, je geeft je
collega de ruimte om na te denken en verder te vertellen. Val je collega niet in de rede en bedenk
niet alvast wat jij wilt gaan vertellen, terwijl je collega praat. Hiermee ben je al niet meer met je
aandacht bij het verhaal.
Actief en bewust luisteren betekent: je collega volledig in de belangstelling plaatsen en je aandacht
daar 100% bijhouden.
Durf te vragen naar gevoelens! Mensen komen er vaak niet zelf mee in het werk, omdat ze het
wellicht spannend vinden of om een andere reden. Geef ruimte aan je collega en laat zien dat het
vertellen over gevoelens oké is, dat stimuleert de ander om te vertellen. Luisteren gaat niet alleen
om inhoud. Het gaat ook over inlevingsvermogen, aanvoelen en empathie.
“Begrijpen doe je met je hoofd en inleven met je hart”

Luister met een rustige houding. Reageer af en toe non-verbaal door een knikje te geven, te
glimlachen en houdt oogcontact. Vat tussendoor samen, dat is meteen een check of je het verhaal
van je collega goed begrepen hebt.
Vraag door als het verhaal niet helemaal helder is of uit nieuwsgierigheid. Vragen die je zou kunnen
stellen zijn: Hoe bedoel je dat precies? Wat is de reden dat het zo gelopen is? Wat is jouw beeld bij
de situatie? Kun je ook aangeven waarom je tot deze keuze bent gekomen? Wie waren er nog meer
bij betrokken? Wat deed het met jou? Wat heb je nodig om…..?

Luisteren is belangrijker dan praten. Knoop dat maar in je oren!

https://www.linkedin.com/pulse/actief-luisteren-naar-je-collegas-jolanda-wessels

GAAN WIJ HET SAMEN AAN?

Maak dan gerust een afpraak voor een kennismakingsgesprek.

06 208 82 913 info@jolandawessels.nl